بازسازى و تاويل واقعيت براساس نگرش ذهنى، درونى وسوبژكتيو فيلمساز، جريانى است كه تمام مقاطع تاريخ سينمامىتوان ديد. فيلمسازانى هستند كه به بازسازى، تفسير خلاق ودراماتيزه كردن واقعيت اعتقاد دارند. گروهى ديگر نيز مىكوشند تاهر چه ممكن است خود را به واقعيت نزديكتر كنند و به جاىبازسازى و تاويل، سعى در برقرار كردن ارتباط و اتصال با واقعيتدارند. اين در نوع تلقى نسبت به واقعيت و رابطه ميان فيلم با عالمواقع و حقيقت تا سالهاى اخير تنها وجوه دوگانه نظريات سينمايى وتفكر فيلمسازان و نظريهپردازان در اين باب شمرده مىشد. اماشهيد آوينى با ساخت مجموعههاى مستندى چون «شش روز درتركمن صحرا»، «روايت فتح» و... و همچنين با طرح نظريه مربوطبه سينماى مستند اشراقى وجه سومى را در نحوه ظهور و بروزواقعيت در فيلم مطرح نمود. اين بار واقعيت خود به سراغ هنرمندمىآيد و در آينه وجود او تجلى مىيابد. كتاب حاضر به بررسى مفهومواقعيت در سينما با استناد به آراء شهيد آوينى مىپردازد. كتاب شامل سه بخش (8 فصل)، با عناوين زير است: «مبانى زبانىو نظرى واقعيت در قلمرو دين، فلسفه و هنر»، «واقعيت و سينما بهمثابه رسانه (Medium) يا زبان و واسطه هنرى»، «واقعيت درگونههاى سينمايى». (چاپ اول حوزه هنرى) يادداشت:چاپ اول اين اثر توسط انتشارات «فرهنگسراى انديشه»منتشر شده است. این کتاب توسط پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامى تدوین وبا جلد شمیز منتشر شده است.
+ نوشته شده در شنبه سی ام تیر ۱۳۸۶ ساعت 9:30 توسط اخراجی
|
باسلام قصد من معرفی کتابهای ارزشمنداست.چناچه اتنقادي،نظر،پیشنهادی ویاسرزنشی داریدوبامن درمیان بگذارید.خوشحال می شم. باتشكر