مفهوم واقعيت در هنر و سينما

نویسنده: محمد صدری .

تعداد صفحات: 107

شابک: 964-471-501-2 قطع: رقعی

نوبت چاپ: چاپ دوم : 1379

معرفی کتاب:

بازسازى و تاويل واقعيت براساس نگرش ذهنى، درونى وسوبژكتيو فيلمساز، جريانى است كه تمام مقاطع تاريخ سينمامى‏توان ديد. فيلمسازانى هستند كه به بازسازى، تفسير خلاق ودراماتيزه كردن واقعيت اعتقاد دارند. گروهى ديگر نيز مى‏كوشند تاهر چه ممكن است خود را به واقعيت نزديك‏تر كنند و به جاى‏بازسازى و تاويل، سعى در برقرار كردن ارتباط و اتصال با واقعيت‏دارند. اين در نوع تلقى نسبت به واقعيت و رابطه ميان فيلم با عالم‏واقع و حقيقت تا سالهاى اخير تنها وجوه دوگانه نظريات سينمايى وتفكر فيلمسازان و نظريه‏پردازان در اين باب شمرده مى‏شد. اماشهيد آوينى با ساخت مجموعه‏هاى مستندى چون «شش روز درتركمن صحرا»، «روايت فتح» و... و همچنين با طرح نظريه مربوطبه سينماى مستند اشراقى وجه سومى را در نحوه ظهور و بروزواقعيت در فيلم مطرح نمود. اين بار واقعيت خود به سراغ هنرمندمى‏آيد و در آينه وجود او تجلى مى‏يابد. كتاب حاضر به بررسى مفهوم‏واقعيت در سينما با استناد به آراء شهيد آوينى مى‏پردازد.
كتاب شامل سه بخش (8 فصل)، با عناوين زير است: «مبانى زبانى‏و نظرى واقعيت در قلمرو دين، فلسفه و هنر»، «واقعيت و سينما به‏مثابه رسانه (Medium) يا زبان و واسطه هنرى»، «واقعيت درگونه‏هاى سينمايى». (چاپ اول حوزه هنرى)
يادداشت:چاپ اول اين اثر توسط انتشارات «فرهنگسراى انديشه»منتشر شده است.
این کتاب توسط پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامى تدوین وبا جلد شمیز منتشر شده است.