مقالات
|
به گمان عده بسياري اگر اين دو فيلسوف تنها به بيان ديدگاههاي فلسفي خويش ميپرداختند شايد بر اعتبارشان افزوده ميشد و عدهاي ديگر نيز بر اين عقيدهاند كه فيلسوف در قبال رويدادهاي پيرامونش موظف به موضعگيري است. در بررسي عملكرد اين دو فيلسوف ارزشمند تاريخ فلسفه غرب بايد به اين نكته توجه داشتهباشيم كه شخصيت فلسفي و شخصيت سياسي آنان را از يكديگر جدا سازيم و خدمات فلسفي آنان را به دليل خطاهاي سياسيشان ناديده نپنداريم. در ادامه سعي شده است تا در حد امكان با ديدي بيطرفانه به نقش و موضعگيريهاي سياسي اين دو فيلسوف اگزيستانسياليست پرداخته شود. |
منبع:روزنامه اعتمادملی
دنباله بحث درادامه مطلب
یادداشت
|
|
|
ثمينا رستگاري
در جهاني که ما در آن زندگي مي کنيم دموکراسي تبديل به نامي براي مشروعيت بخشيدن به حکومت ها شده؛ پارادايمي که هنوز با بحراني مواجه نشده است و دشمنان آن گرچه با «رسم» آن قرابتي ندارند کمتر با «اسمش» اعلام دشمني مي کنند. راست و چپ و ميانه ها در اثبات دموکرات بودن از هم پيشي مي گيرند. خود ما نيز براي تخريب يا تقديس گذشتگان مان در پستوهاي ذهن آنها به دنبال ريشه هاي اين مفهوم مي گرديم البته حوصله بحث هاي ما نيز عموماً از صد سال پيش آن ورتر نمي رود و اينکه در ذهن خالقان اين مفهوم چه معنايي بر آن متصور بوده نيز به ما ربطي پيدا نمي کند. دموکراسي حتي اگر خوب هم نباشد براي خوب جلوه کردن بايد دموکرات بود. اما مي توان معناي آن را متناسب با هر فرد و گروهي تغيير داد. تا اينجاي ماجرا را شايد بتوان به حساب دستاوردي بشري گذاشت و اين تنها در صورتي است که توانسته باشيم از قلب مفاهيم و مبدل شدن آنها چشم فروبنديم. اما با اين چشم پوشي نيز مي توانيم به سرخط مشکلي بزرگ تر برسيم؛ منبع:روزنامه اعتماد
دنباله بحث درادامه مطلب |
یادداشت
| درباره يوسف اباذري چهره سال علوم اجتماعي |
|
|
|
متين غفاريان |
منبع:روزنامه اعتماد
دنباله بحث درادامه مطلب
مقالات
|
حسين فراستخواه |
منبع:روزنامه اعتماد
دنباله بحث درادامه مطلب
گفتگو
روشنفكري ديني نه، روشنفكران ديندار آري
اين چند سال خبري از شما نداشتيم. به نظر ميرسيد مجتهد شبستري علاقهاي به حضور در فضاي عمومي ندارند.
منظورتان از فضاي عمومي چيست؟
منظورم معناي ساده حوزه عمومياي است كه اصولا روشنفكران در آن به نشر آرا و انديشههايشان ميپردازند. حال چه به صورت سخنراني و خطابه يا به صورت نشر مكتوب. در دوران پس از انقلاب بهخصوص روشنفكران ديني در اين حوزه عمومي بسيار فعال بودند، اظهارنظر ميكردند و نسبت به مسايل جامعه هم از منظر خودشان و با بيان خاص خودشان واكنش نشان ميدادند. به نظر ميرسد حضور شما از اين جهت بسيار كم شده است. دليل آن چه بود؟
به استثناي دو سالي كه به دليل خستگي فكري و عصبي به خودم قدري استراحت داده بودم- البته از مطالعه غافل نبودم- در اين ماههاي اخير در مواردي كه تشخيص دادم ميتوانم حرفي بزنم حضور داشتهام، صحبت كردهام و صحبتهايم هم منتشر شده است. اما به طور كلي من آدم پرحرفي نيستم. بايد تشخيص بدهم كه در جايي مستعمين و مخاطباني هستند، خود من صحبت تازهاي دارم يا ضرورت دارد كه صحبتي را تكرار كنم
منبع:شهروندامروز
دنباله بحث درادامه مطلب
گفتگو
پاسخ بابك احمدي به پرسشهاي شهروند
1. در قرن بيستم خوانشهاي بسياري از ماركس شده است اما اغلب اين خوانشها خود زيرمجموعه ماركسيسم ناميده شدهاند. مانند ماركسيسم ساختارگرا، ماركسيسم هگلي و... خوانش غيرماركسيستي از ماركس چه معنايي ميتواند داشته باشد؟
كارل ماركس يك متفكر انقلابي بود. وقتي درباره او بحث ميكنيم جدا كردن دو جزء «متفكر انقلابي» از يكديگر اگر ناممكن نباشد بسيار دشوار است. از آنجا كه او سرچشمه ايدهها و نظامهاي فكري را واقعيتهاي مادي، مناسبات اجتماعي و فعاليتهاي عملي انسانها ميدانست اعتبار انديشههاي خودش را هم به كردار انقلابياش مقيد ميكرد. نخستين نسل پيروان او نيز در مورد جداسازي ماركس متفكر از ماركس فعال انقلابي سخت محتاط بودند. مساله آنان پيش از اينكه نوآوري نظري باشد تدوين كارآمد سياستهاي انقلابي بود. نظريهپردازاني چون كائوتسكي، لابريولا، لنين، تروتسكي، بوخارين، لوكزامبورگ، لوكاچ و گرامشي همه فعالان سياسي و اعضاي احزاب انقلابي بودند و «آموزههاي» ماركس را در راستاي پيشرفت فعاليتهايي كه به نام لايههاي پيشروي طبقه كارگر سامان ميدادند به كار ميگرفتند
منبع:شهروند امروز
دنباله بحث درادامه مطلب
گفتگو
فرزين وحدت
فرزين وحدت فوق دكتراي خود در مطالعات خاورميانه را از دانشگاههاروارد اخذ كرده و اكنون استاد مطالعات خاورميانه در همان دانشگاه است. وي ارتباط گستردهاي با مهرزاد بروجردي همتاي خود در دانشگاه سيراكوز دارد. از فرزين وحدت در ايران كتاب رويارويي ايرانيان با مدرنيت توسط نشر ني منتشر شده است. مقالات او در مجلات مختلفي مانند فصلنامه گفتگو، همشهريماه و خردنامه همشهري در ايران به چاپ رسيده است.
منبع:شهروند امروز
دنباله بحث درادامه مطلب
گفتگو
هيچ كس از او فراتر نرفت
گفت وگو با دكترخسرو شاکري - فرشاد قربانپور
دكتر خسرو شاكري استاد بازنشستهء تاريخ ازمؤسسهء تحقيقات عالي علوم اجتماعي، پاريس است و پيش از اين نيز كتابهايي از جمله پيشينه هاي اجتماعي و اقتصادي جنبش مشروطيت، ميلاد زخم پيرامون تاريخ نهضت جنگل،نامه هاي مصطفي شعاعيان و... از او به چاپ رسيده است.او كه تاريخ پژوهي را تاكنون متوقف نكرده است اكنون در گفت و گو با شهروند امروز به بيان برخي از ويژگي هاي تاريخنگاري فريدون آدميت پرداخته است.
- دکتر فريدون آدميت را در مقام يك مورخ چگونه ارزيابي مي کنيد و ويژگي تاريخ نگاري آدميت را چه مي دانيد؟
منبع:شهروندامروز
دنباله بحث درادامه مطلب
مقالات
سالها پيش وقتي در دروس فلسفة اخلاق، نظريه اعتدال ارسطويي را شرح ميكردم، و از رذيلت افراط و تفريط، و فضيلت "حد وسط" سخن ميگفتم، درهمان سالها مثنوي مولوي را نيز به جّد در مطالعه گرفتم و به لباب معارف آن عاشق عارف دل سپردم.
از دفتر اول آغاز كردم، دستان كنيزك را در دستان پادشاه نهادم و با بازرگان روانه هندوستان شدم. در راه، نغمهها و نالههاي عاشقانه طوطي بازرگان را به ياد ميآوردم كه....
كسب وكار
|
101 راه برای افزایش فروش اقتصاد امروز ـ 1 نويسنده: پاتریک فورسایت مترجم: علی ضرغام |
| |
|
اين كتاب برای كسانی كه مديريت فروشگاهها و واحدهای فروش ديگر سازمانها را به عهده دارند، همچنين برای كسانی كه با دستاندركاران فروش در ارتباطند، يعنی مديران فروش، آموزشدهندگان و فروشندگان مفيد است. |
| |
|
کد: 78/391 تعداد صفحات: 224 ناشر: قدياني 964-417-282-5 :شابك قيمت: 16000 ريال
|
تاريخ انتشار: 1383 نوبت چاپ: چهارم تعداد رنگ: 1 قطع: رقعی
|
|
كسب وكار
|
101 راه برای رفتار حرفه ای در تجارت اقتصاد امروز ـ 4 نويسنده: الری سمپسون مترجم: علی ضرغام |
| |
|
اين كتاب با ارائه راهكارهايی به خواننده نشان میدهد كه چگونه بدون دست زدن به هيچ كار غيرعادی، تأثير مثبتی به ديگران و جريان كار بگذارد. |
| |
|
کد: 78/394 تعداد صفحات: 200 ناشر: قدياني 964-417-285-X :شابك قيمت: 16000 ريال
|
تاريخ انتشار: 1384 نوبت چاپ: چهارم تعداد رنگ: 1 قطع: رقعی
|
|
کسب وکار
|
101 راه برای تبلیغ کالا اقتصاد امروز ـ 5 نويسنده: گادفری هریس، گرگری هریس مترجم: علی ضرغام |
| |
|
اين كتاب با ارائه راهكارهايی به خواننده نشان میدهد كه چگونه با تبليغات شفاهی و زبانی جهت تغيير وضع به نفع خود سود ببرد. |
| |
|
کد: 78/395 تعداد صفحات: 176 ناشر: قدیانی 964-417-286-8 :شابك قيمت: 16000 ريال
|
تاريخ انتشار: 1383 نوبت چاپ: چهارم تعداد رنگ: 1 قطع: رقعی | |
کسب وکار
|
101 راه برای کسب سود بیشتر اقتصاد امروز ـ 2 نويسنده: استیو پایپ مترجم: علی ضرغام |
| |
|
اين كتاب برای مديران سازمانها يا مديرانی كه خود مالك مؤسسات تجاری كوچك و متوسطاند نوشته شدهاست. همه كسانی كه میخواهند تلاش و كوشششان عملاً و قطعاً به سود تبديل شود، میتوانند از راهكارهای اين كتاب استفاده كنند. |
| |
|
کد: 78/392 تعداد صفحات: 184 ناشر: قدیانی 964-417-283-3 :شابك قيمت: 16000 ريال
|
تاريخ انتشار: 1383 نوبت چاپ: چهارم تعداد رنگ: 1 قطع: رقعی
|
|
تازه های نشر
|
به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، انتشارات كانون انديشه جوان به تازگي كتابي با عنوان «چنين گفت نيچه» به چاپ رساندهاست. در پيشگفتار اين كتاب هدف انتشارات كانون انديشه جوان از چاپ اين اثر اينگونه بيان شدهاست: با مطالعه آثار و ايدههاي كساني چون نيچه به چراييهاي سمت و سوي غرب پي خواهيمبرد و كشف اينكه چرا در جستوجوي معناي زندگي هر از گاهي و به سادگي به انتهاي نيستي ميرسد. اين كتاب شامل 7 فصل با عناوين؛ زندگي نيچه، پيشينه فرهنگي و سابقه تاريخي، در جستوجوي معناي زندگي، حقيقت و معرفت، متافيزيك و علم، نقد اخلاق و ارزشهاي اخلاقي رايج، نيچه و دين و نيچه و نيستانگاري است؛ نويسنده در اين 7 فصل سعي كردهاست خواننده را با زندگي، افكار و انديشههاي نيچه آشنا كند. در قسمتهايي از اين كتاب آمدهاست: نيچه از جمله فيلسوفان غربي است كه بسياري از آثار و افكارش به دلايل گوناگون، منتشر نشده، او به نويسندهاي پركار معروف است، اما انديشههايش ناهماهنگ و بدون نظم منطقي است؛ اما چرا نيچه تنها فرهنگ و تمدن يونان قديم و پيش از سقراط را پذيرفته و تمدن پس از آن تاريخ را به نقد كشيده و بر آن ميتازد؟ مطالعه بخشهايي از زندگي وي و درك دغدغههاي ذهني او ما را به كشف انديشهها و نقد عالمانهاش نزديكتر ميكند. اين كتاب در 192 صفحه، شمارگان 2000 نسخه و قيمت 20000 ريال روانه بازار كتاب شدهاست. |
تازه های نشر
|
کتاب «در آمدی بر فلسفه هنر» اثری از «نوئل کارول» و ترجمه «صالح طباطبایی» توسط انتشارات فرهنگستان هنر منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «در آمدی بر فلسفه هنر» میکوشد پیش درآمدی بر فنون فلسفه تحلیلی باشد. هدف کتاب آن است که خواننده را به پروراندن رویکردهای خاص خود، به مفاهیم؛ هنر، بازنمایی، بیان، صورت هنری، زیباییشناسی و بسیاری مفاهیم دیگر ترغیب کند. این کتاب درصدد آگاهی بخشی، اطلاعرسانی و ترغیب به سوی فلسفه تاریخی هنر است. کتاب «در آمدی بر فلسفه هنر» به پنج فصل تقسیم شدهاست. چهار فصل نخست ساختاری موازی دارند و نظریههای مختلف هنری را مرور میکنند. فصل پنجم منحصراً به این مسئله اختصاص یافته که چگونه میتوان آثار پیشنهادی را در شمار آثار هنری شناسایی یا طبقهبندی کرد؟ در بخشی از کتاب با عنوان «هنر و بیان» آمدهاست: «جان کلام نظریههای بیانی این است که هنر سراسر بیانگر هیجان و احساس است. نظریه القایی و نظریه بیان انفرادی در روایت سر آمد از این رویکرداند. هر دو نظریه بر آنند که هنر ذاتاً با بیان هیجان سر و کار دارد. اما نظریهپردازان بیانگرا، همچون نظریهپردازان بازنمایی هنر، در مدعای خویش به اغراق و مبالغه گرفتار آمدند.» از منابع مورد استناد این کتاب میتوان به؛ مقالهای در خصوص گرایش نو ویتگنشتاینی، تاریخ فلسفه هنر، دایره هنر، مقالات تعریف تاریخی هنر از جرالد لوینسن، روایتهایی از نظریه نهادی هنر از جرج دیکی و رویکرد روایی در توجیه شأن هنری موسیقی مطلق اشاره کرد. کتاب «در آمدی بر فلسفه هنر» را انتشارات فرهنگستان هنر در 444 صفحه، شمارگان 2000 نسخه و بهای 59000 ريال به بازار کتاب عرضه کردهاست |
مقالات(هويت ،سنت، مدرنيته)
|
هويت ،سنت، مدرنيته یوسفعلی میر شکاک |
|
رهاوردهای مدرنیته خواه صوری باشند خواه معنوی، گریزناپذیرند. معنای دیگر این سخن آن است كه مدرنیته در هر صورت خود را تحمیل میكند و مبارزه با آن حتی اگر ممكن باشد به شكست میانجامد. |
منبع:سوره
ادامه بحث درادامه مطلب
مقالات
|
انديشة نجاتبخش در دين، ادبيات و عرفان
|
|
مژده اي دل كه مسيحانفسي ميآيد |
منبع:سوره مهر
ادامه بحث درادامه مطلب
گزارش
|
برندگان جايزه نوبل ادبيات از آغاز تا سال 2006 |
|
|
در ميان جوايز ادبي، جايزه نوبل ارزشمندترين و افتخارآميزترين آنهاست. اين جايزه يكي از چند جايزهاي است كه بنا بر وصيت آلفرد برنهارد نوبل (1833ـ 1899)، شيميدان سوئدي، به وجود آمد. نوبل كه با اختراع ديناميت و باروت بدون دود (نيتروگليسيرين) ثروت سرشاري عايدش شده بود، وقتي مشاهده كرد كه از اختراع او، برخلاف انتظارش، براي افزايش قدرت سلاحهاي جنگي و آدمكشي استفاده ميشود سخت متأثر و نگران شد و تمام سرمايه و دارايي خود را وقف پاداش به برگزيدگان علم و ادب و صلح جهان كرد. بنا بر وصيتنامه نوبل، از درآمد سرمايه نه ميليون دلاري او، پنج جايزه در رشتههاي فيزيك، شيمي، پزشكي، ادبيات و صلح به وجود آمد تا هر سال به مردان و زناني، صرفنظر از مليت آنها اعطا شود كه خدمات ارزندهاي به «نفع بشريت» انجام داده باشند. اين جوايز نخستين بار در سال 1901 به برگزيدگان اعطا شد. در 1969 هم جايزهاي براي علوم اقتصادي به وجود آمد. |
منبع:سوره مهر
ادامه بحث درادامه مطلب
مقالات
منبع:سایت فیروزه
دنباله بحث درادامه مطلب
مقالات
| مرگ و نمود فرهنگی آن در سینما | |
| استیون گرزسکویاک؛ ترجمهی یحیی نطنزی ۱۳۸۶/۰۹/۰۵ | |
|
| |
مرگ در سینمای هالیوود توأمان به دو صورت تراژیک و عملی شجاعانه به تصویر کشیده شده است. نگرشی که به ویژه در «دوران طلایی» هالیوود نمود بارزی دارد. با مثالهایی همچون شخصیت بت دیویس در پیروزی تاریک (1939)، الیویا دوهاویلند در بر باد رفته (1939)، رونالد ریگان در Knute Rockne, All American (1940) و گری کوپر در غرور یانکیها (1942). مفهوم مرگ در این فیلمها چه در اصل داستان تنیده باشد و چه در داستانهای فرعی بسط یافته باشد کارکردی رمانتیک یافته و در قالب فرهنگ غالب آمریکایی بازتعریف شده است؛ فرهنگی که تنها از منظر مردان اروپایی – آمریکایی دگرجنسگرای پروتستان قابل شناسایی است! البته نباید از یاد برد که غالب کاتولیکها و یهودیان هالیوودی به رغم تعداد افزونشان تمایل دارند به جای بازتاب اندیشههای دینی خود در فیلمهایشان، منعکسکنندهی هنجار دینی موجود در فرهنگ آمریکا باشند؛ هنجاری که بیشک متأثر از اندیشههای پروتستانی است. |
منبع:سایت فیروزه
ادامه بحث درادامه مطلب
مقالات
|
ادبیات بهمثابه تاریخ |
|
فتحالله بىنیاز ۱۳۸۶/۰۸/۱۸ |
|
تاریخ از نگاه ادبیات مدرن و ادبیات از دیدگاه تاریخگرایى مدرن |
|
پیشدرآمد:
یکى از گرایشهاى ادبى [و فرهنگى] دهههاى اخیر جهان تمرکز روى موقعیت تاریخى است. در این رویکرد، نگاه تاریخى نه به عنوان پسزمینه متن که جزو لاینفک آن تلقى مىشود. در ایران متأسفانه تا امروز کار چندانى به لحاظ نظرى روى این مقوله نشده است، فقط در ترجمه یکى از کتابهاى راجر وبستر موسوم به «درآمدى بر پژوهش نظریه ادبى» مختصرى درباره آن دیده مىشود و نیز مقالهاى از آقاى دکتر حسین پاینده در نامه فرهنگستان شماره 3/7 تحت عنوان «تاریخ به منزله داستان» چاپ شده است که ضمن توضیح این رویکرد، آن را به شکل کاربردى به خواننده آموزش داده است. منبع:سایت فیروزه
دنباله بحث درادامه مطلب |
روانشناسی
مقالات
|
نحوه ورود و شكل گيري گروه هاي شيطان پرستي در ايران/1 شيطانگرايي يكي از جريانهاي فاسد فكري غرب است خبرگزاري فارس: يكي از جريانهاي فاسد فكري و فرهنگي كه ابتدا مرزهاي اخلاقيات را در كشورهاي اروپايي و آمريكايي در هم شكسته و سپس به سرزمينهاي شرقي رسيد شيطانپرستي يا شيطانگرايي است. |
![]() | |
دنباله بحث درادامه مطلب
تازه های نشر
تازه های نشر(اپرای شناور)
|
اپراي شناور (رمان) |
| نويسنده : | جان بارت |
| مترجم : | سهیل سمی |
| موضوع : | ادبيات جهان |
| تاريخ چاپ : | ۱۳۸۶ |
| نوع جلد : |
شوميز |
|
| |
| قيمت : | ۴۵۰۰۰ ريال |
| (رمان) | |
|
جان بارت، رماننويس آمريکايي متولد 1930، بخاطر رمانهاي تجربياش معروف است. او اپراي شناور را در بيست و شش سالگي نوشت؛ رماني بسيار فني و سنتشکن که فاصله دو نقطه از زندگي قهرمانش را روايت ميکند، يعني از زماني که قهرمان اثر تصميم به خودکشي ميگيرد تا هنگامي که منصرف ميشود. اما انتخاب زندگي از جانب اين قهرمان نشانه شادي و نشاط نيست. در دنيايي که "بارت" در دهههاي ميانه قرن بيستم آمريکا ميشناسد، آنچه باعث انصراف از خودکشي ميشود، نه زندگي، که پوچي مرگ است. "اپراي شناور" بخشي از نام قايقي تفريحي است که در گذشته در بخشهاي مدخيز آبهاي ويرجينيا و مريلند رفت و آمد ميکرد... و بخشي از ماجراهاي اين کتاب بر عرشه همين قايق رخ ميدهد. مترجم کتاب ــ سهيل سمّي ــ پيش از اين آثاري از مارگارت اتوود (سرگذشت نديمه، اوريکس و کريک)، کازوئو ايشيگورو (هرگز رهايم مکن و تسليناپذير) و... را ترجمه کرده است. |
دنباله بحث درادامه مطلب
ادبیات(در معرفي کتاب تاسيان از ه .الف. سايه)
| در معرفي کتاب تاسيان از ه .الف. سايه |
|
|
|
مهدي يزداني خرم |
دنباله بحث درادامه مطلب
منب:روزنامه اعتماد
مقالات(از فلسفه چه مي توان آموخت ؟)
| از فلسفه چه مي توان آموخت ؟ |
|
معرفتي که آدميان در زندگي روزانه بدان راه يافته اند اغلب از نوع عملي است . قسمت مهمي از اين معرفت مبتني است بر مسموعات و حکم و امثال يا تعاليم گذشته و قسمت مهم ديگر از تجربه و انفعالات و اميال و آمال فرد رنگ گرفته است . اين قسم معرفت معمولا براي حاجات روزانه و براي بحث در مسائل متداول بسنده است . ليکن وقتي رشته عادي زندگي را چيزي غيرمتعارف يا معماگونه ، بگسلد عدم کفايت اين معرفت عملي آشکار مي گردد. |
دنباله بحث درادامه مطلب
منبع:روزنامه مردم سالاری
نقد(روايت نزديك، نگاهي به رمان «سفر به گراي 270 درجه»)
|
روايت نزديك، نگاهي به رمان «سفر به گراي 270 درجه» محمد دیده ور |
|
|
«میخواهم فریاد بکشم. اگر فریاد نکشم خفه میشوم. چیزی تو گلویم گیر کرده. چیزی مثل یک کوه.» (سفر به گرای 270 درجه؛ صفحه 176) |
دنباله بحث درادامه مطلب
منبع:سوره مهر
مقالات(رمان تاريخي در ادبيات فارسي كنوني)
|
رمان تاريخي در ادبيات فارسي كنوني
|
|
پيچيدگي رُمان دوم، كه ما را به سپيدهدم تاريخ ايران يعني دوران پادشاهي سياگزارس رهنمون ميشود، كمتر است. وانگهي نطفة اين رُمان با راه و روشهاي ديگري بسته شده است. ابتدا، در آن گفته ميشود كه هووخشتره چگونه با آشوربانيپال براي رهايي سرزمين ماد از قيمومت آشور به جنگ برخاست. چگونه، در آغاز، پيروزيهايش با هجوم سكاها و لزوم پيكار با آن قوم تباه شد. وي بعداً، با تغيير سياست، رؤساي سكاها را به اكباتان دعوت ميكند با اين انديشه كه آنان را تحت تأثير عظمت پايتخت خود و شكوه و جلال دربارش قرار دهد. ليكن آن چادرنشينان وحشي از اقامت خود براي كار اكتشافي در اردوي دشمن بهره ميجويند. آنان حتي توطئهاي ميچينند، كه يكي از خودشان آن را خنثي ميكند. و اين به سياگزارس امكان ميدهد كه با كشتن اين فرماندهان در يك مجلس ضيافت، به خطر هجوم سكاها پايان بخشد. |
دنباله بحث درادامه مطلب
منبع:سوره مهر
مقالات(درد عشق زليخا)
|
درد عشق زليخا
|
|
|
بررسي روايتهاي «يوسف و زليخا» در سه اثر يوسف و زليخاي منسوب به فردوسي، جامي و خاوري شيرازي (با محوريت منظومه جامي) |
دنباله بحث درادامه مطلب
منبع:سوره مهر
۱. هنر اسلامی تنها در مواد و مصالح خلاصه نمیشود. اسلام نیز همچون دیگر ادیان در طول تاریخ نیازمند فرصتی بود تا نابترین هنر قدسی خود را متجلی کند، گرچه این تجلی در قالبهایی بیگانه باشد؛ زیرا این قالبها عارضی هستند و به ذات و ماهیت هنر مورد بحث آسیبی نمیزنند. منشأ هنر اسلامی، جهانبینی اسلامی و وحی است که در مواد و مصالح اثر هنری توسط یک جامعه دینی شکل میگیرد.
در جهاني که ما در آن زندگي مي کنيم دموکراسي تبديل به نامي براي مشروعيت بخشيدن به حکومت ها شده؛ پارادايمي که هنوز با بحراني مواجه نشده است و دشمنان آن گرچه با «رسم» آن قرابتي ندارند کمتر با «اسمش» اعلام دشمني مي کنند. راست و چپ و ميانه ها در اثبات دموکرات بودن از هم پيشي مي گيرند. خود ما نيز براي تخريب يا تقديس گذشتگان مان در پستوهاي ذهن آنها به دنبال ريشه هاي اين مفهوم مي گرديم البته حوصله بحث هاي ما نيز عموماً از صد سال پيش آن ورتر نمي رود و اينکه در ذهن خالقان اين مفهوم چه معنايي بر آن متصور بوده نيز به ما ربطي پيدا نمي کند. دموکراسي حتي اگر خوب هم نباشد براي خوب جلوه کردن بايد دموکرات بود. اما مي توان معناي آن را متناسب با هر فرد و گروهي تغيير داد. تا اينجاي ماجرا را شايد بتوان به حساب دستاوردي بشري گذاشت و اين تنها در صورتي است که توانسته باشيم از قلب مفاهيم و مبدل شدن آنها چشم فروبنديم. اما با اين چشم پوشي نيز مي توانيم به سرخط مشکلي بزرگ تر برسيم؛ 







